FAQ – Spørsmål og svar om Gigplanet
Da jeg startet Gigplanet var målet å fjerne friksjonen i booking: mindre telefonping-pong, færre lange kontrakter, enklere oversikt og mer trygghet. Denne FAQ-en gir deg akkurat nok info til å se hvorfor Gigplanet er unikt i norsk sammenheng – og hvordan vi skiller oss fra konkurrentene.
Geir Johannessen, daglig leder Gigplanet AS
Forside / FAQ
Sist oppdatert: 26.oktober 2025
1. Hva er Gigplanet?
Gigplanet er Norges eldste og eneste helautomatiserte bookingplattform for live-musikk. Vi ble etablert i 2014 og lanserte helautomatisk booking i 2019. I dag har vi 700+ kvalitetssikrede artister over hele landet.
2. Hvordan skiller Gigplanet seg fra et bookingbyrå?
Ingen mellomledd, ingen manuell saksbehandling!
Tradisjonelle bookingbyråer bruker agenter som manuelt henter inn tilbud, skriver kontrakter og tar provisjon. Hos Gigplanet er dette automatisert:
- Kunden sender forespørsel direkte til solist eller bandets kontaktperson.
- Musiker og kunde varsles automatisk på SMS og e-post ved forespørsler, nye meldinger, tilbud eller bookinger.
- All dialog mellom kunde og artist blir skriftlig dokumentert som en chat.
- Ved en booking opprettes en digital kontrakt (maks 1 A4-side).
- Musiker fakturerer kunden direkte.
- Gigplanet fakturerer musikeren 10 % formidlingshonorar etter arrangementet.
👉 Resultatet er en raskere, enklere og rimeligere prosess – uten fordyrende mellomledd.
3. Koster det noe for kunden å bruke Gigplanet?
Nei. Det er gratis og uforpliktende å sende forespørsel. Kunde betaler kun artistens pris slik den fremkommer i tilbudet/kontrakten.
4. Hvor raskt får jeg svar/tilbud?
Som regel raskt – I det du trykker send på din forespørsel mottar musiker umiddelbart en SMS og e-post med lenke til forespørselen.
Rekorden fra forespørsel til aksept av tilbudet er mindre enn 3 minutter.
👉 Er forespørselen til et band, kan det ta noe tid før bandets kontaktperson vet om aktuell dato passer for alle medlemmene, men normalt har de en oversikt og kan svare raskt.
5. Hva må jeg oppgi når jeg sender en forespørsel?
Når du oppretter en forespørsel til en artist, oppgir du noen enkle, men viktige opplysninger.
- Privat eller bedriftsarrangement
- Dato og tidspunkt for når det er ønskelig at artisten skal spille (klokkeslett fra–til)
- Sted/adresse
- Antall gjester
- Om musiker må stille med eget lyd-/lysanlegg
- Om spillejobben deles opp i sett + pausemusikk
- Evt. Egne ønsker (blir en del av kontrakten)
👉 Med denne informasjonen kan musikeren vurdere reisevei, utstyr og kapasitet – og gi et korrekt tilbud uten masse frem-og-tilbake.
💡Send samme forespørsel til 5 forskjellige artister uten ekstra arbeid – og sammenligne tilbud på like vilkår.
6. Hvordan sikrer dere kvaliteten på artistene?
Vi stiller høye krav:
- Alle profiler er manuelt godkjent av vår daglige leder, musiker og produsent gjennom mange år. Han vurderer den enkeltes musikalske kvaliteter ved å lytte til deres lydfiler og videoer før en profil eventuelt godkjennes og publiseres.
- Alle musikere har eget organisasjonsnummer.
- Alle må dokumentere et repertoar som tydelig viser hvor lenge de kan spille (f.eks. 2 timer).
👉 Vi godkjenner kun artister vi ville booket selv. Dette gjør Gigplanet til en kvalitetsplattform – ikke et oppslagstavle-marked.
7. Hvordan fungerer kontrakten?
Hos Gigplanet er kontrakten alltid maks 1 A4-side – enkel, oversiktlig og forståelig. Til sammenligning bruker bookingbyråer ofte 4–6 sider, ofte med komplisert juridisk språk. Vårt mål er å gjøre det enkelt, ryddig og forståelig – uten å gå på bekostning av tryggheten.
8. Hvem fakturerer kunden?
- Musikeren fakturerer kunden for hele beløpet i kontrakten.
- Faktura sendes normalt dagen etter arrangementet.
- Standard betalingsfrist er ofte 14 dager (kan variere – står i kontrakten).
- Gigplanet fakturerer musiker et formidlingshonorar på 10 % i etterkant.
9. Hva hvis musikeren blir syk eller må avlyse?
Kontakt oss umiddelbart! Vi varsler relevante alternativer i samme område/prisnivå. Vi kan ikke garantere erstatter, men har de beste forutsetninger for å finne en løsning.
10. Hvor og hvordan foregår kommunikasjonen?
All dialog skjer i en innebygd chat og blir loggført, samt merket med dato og klokkeslett for når den enkelte hendelse fant sted. Det gjør prosessen trygg og oversiktlig både før, under og etter arrangementet.
11. Hvordan fungerer anmeldelser?
Kunde får mulighet til å gi en anmeldelse like etter etter at arrangementet er gjennomført . Vi viser kun verifiserte anmeldelser fra bookinger gjort via Gigplanet.
12. Hvor i Norge kan jeg booke?
Hele landet. Søk på sted og sjanger – systemet viser deg relevante musikere i nærheten.
13. Personvern og trygghet
Vi behandler personopplysninger i tråd med GDPR og lagrer kun det som er nødvendig for å gjennomføre booking og kontrakt. Vi selger aldri data.
14. Velger folk alltid det billigste alternativet?
Nei. Våre erfaringer viser at prisen sjelden er avgjørende alene.
- Kundene velger ofte basert på det de selv oppfatter kvalitet og trygghet. De bruker god tid på å lytte til lydspor, se videoer og sjekke ut sangene den enkelte artist har i sitt repertoar. Eventuelle usikkerheter blir avklart gjennom dialog i chat funksjonen.
Dette bidrar til å redusere den «sosiale risikoen» vesentlig – altså frykten for at musikken ikke passer til arrangementet.
15. Hva med priser, mva. og utgifter?
Konserter og opptredener er som hovedregel MVA-frie. Prisen settes av musikeren og tilpasses den enkelte forespørsel og inkluderer eventuelle ekstra kostnader som f.eks. reise, overnatting, ekstra lyd/lys m.m.. Alt står tydelig i kontrakten før du aksepterer.
👉 Ingen skjulte kostnader, en pris inkluderer alt.
16. Kan jeg endre eller avbestille etter at jeg har signert?
Kontrakten er bindende. Avbestillings- og endringsregler står i kontrakten.
Konkret står det følgende standard i alle kontakter og gjelder dersom ikke annet er lagt til i kontrakten:
- Ved avlysning fra oppdragsgivers side skal artisten stilles økonomisk som om arrangementet var blitt gjennomført. Artisten plikter likevel å søke å begrense sitt tap. Ved sykdom som hindrer gjennomføring av oppdraget skal artisten snarest mulig framlegge sykmelding. Ved udokumentert uteblivelse fra artistens side kan oppdragsgiver kreve erstatning for direkte og dokumenterbart tap dersom uteblivelsen ikke skyldes forhold som ligger utenfor artistens kontroll. Lokale hendelser gjelder ikke som avlysningsgrunn med mindre politiet stopper arrangementet.
17. Hvordan kan jeg være trygg på valget av artist?
Hos oss er det kunden selv som velger. Ingen selgere forteller deg hva du trenger. Du får lyd- og videoklipp, repertoar og kundeanmeldelser fra faktiske bookinger og kan derfor selv vurdere hvem du tenker er best egnet til ditt publikum.
👉 Derfor oppnår vi gjennomgående ★★★★★ anmeldelser.